fredag 8 juni 2007

Vill vara han

Min vän Anna introducerade mig nyss för den här fantastiska låten som finns på Teater Lacrimosas skiva "Större än så här". Läs, känn igen er, njut:

Där har vi mig som är pudel
darrande nosblek och parfymerad
Där sitter han som är pitbull
Bredbent med stort paket, helt ogenerad

Jag vill vara han som ser och definierar
när jag själv står och velar
Jag vill vara han som går själv i fiendeland
och som kommer i sin egen varma hand

Jag vill vara han som skriker i bussen och alla
hoppar till
Jag vill vara han som kan kissa var han vill
Han som pratar för länge och aldrig ursäktar sig
när jag står ett steg bakom och förhåller mig

Jag vill vara han som kan göra paus
och ingen avbryter
Han som säger feminist - javisst
och sen staplar småflickor på sin kvist

Jag vill vara han som får alla bra repliker
Jag vill vara han som blir förlåten när han sviker
Han som ger sin jacka när det är kallt
Han som överraskar klockan två utanför fönstret
och hon nickar och gråter salt
för hon tycker det är skitballt

Jag vill vara han som kan lyfta tyngsta lådan
Han som räddar barn undan eldsvådan
Han som leder oss i EMU-valet
Jag vill vara han som håller första maj-talet

Jag vill vara han som kan backa med släp och
ansvara för grillen
Jag vill vara ett svin som alla tycker är värsta killen
Han som får monopol på de bästa svaren
och som får beställa först i baren
Han som kan döda och ändå va hjälten i filmen
Han som går med bar överkropp
Han som löser avloppspropp i TV-shop
Jag vill ha ett namn på min egen snopp

Hjälp mig nån för jag kreverar
Jag vill vara den som penetrerar


(Tack M & J för att ni tror på mig och gör mig arg och glad. Ni är bäst.)


Uppdatering:

Nu hittade jag musiken här, på Lacrimosas hemsida, där man kan få lyssna på en snutt. Klicka er fram till cabarén "Större än så här", så hittar ni låtarna. "Jag vill vara han" är min absoluta favorit. Kanske hittar du någon annan?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt bra, Elisabeth, men jag kan inte hitta låten på hemsidan!

Elisabeth Biström sa...

Gå in på länken, klicka på "tidigare föreställningar", så har du musiken där!

Bloggar