måndag 4 juni 2007

En rutten salladsbar

Centermannen Fredrick Federley öppnade som bekant för några månader sedan en restaurang i syfte att göra något slags politiskt statement , med anledning av den salladsbar i Göteborg vars ägare vägrade teckna avtal för sina anställda. Federley och Pr-konsulten Dominika Peczynski driver nu alltså salladsbaren "en annan salladsbar", som vad jag förstår är ämnad att stå symbol för kollektivavtalsvägran och antifacklig borgarmentalitet. Nu har de gjort en hemsida till stället, där de förklarar sina avsikter:
Dominika och Fredrik bestämde sig då för att själva starta en salladsbar utan kollektivavtal för att visa att det går alldeles utmärkt att driva en restaturang ändå och att arbetsgivare inte per automatik är utsugare som utnyttjar sin personal.
Om någon hade tänkt att killen väl inte kan vara fullt så dum som han verkar, torde alla tvivel nu vara utraderade. Kom igen! Det är väl ingen som någonsin har hävdat att det inte går att driva en restaturang, eller något annat företag, utan avtal. Det fattar ju alla att det fungerar alldeles ypperligt. För arbetsgivaren, alltså.

För oss anställda blir det förstås en annan femma - för oss är det ganska pissigt att jobba avtalslöst. För det må hända att arbetsgivare inte per atutomatik är utsugare (eller nja, jo, men det är nog en teoretisk diskussion som för tillfället ligger på en annan nivå), som utnyttjar sin personal - men i det fall han/hon visar sig vara det, så vill man inte gärna stå där utan skyddsnät.

De anställda ska helt enkelt inte behöva vara beroende av chefens goda vilja eller fryntliga humör. Oavsett hur bekväma Fredrick tycker att sådana förhållanden på arbetsmarknaden är.

6 kommentarer:

Anja sa...

Dom hade ju franschising till idén. Visst hade det varit lite roligt om nån hade franschise-at och gjort det med kollektivavtal. Bara sådär! För att visa att det GÅR! :-)

Elisabeth Biström sa...

Haha! Ja, det var faktiskt en fantastiskt kul tanke! Hade jag haft cash, så hade jag lätt öppnat en sådan. Eller undra om franchisingidén bygger på att det ska vara avtalslöst..?

Kaj Raving sa...

Jag skulle vilja öppna en salladsbar.

Med Fredrik och Dominika som anställda.

Avtalslöst...

Lisa Rasmussen sa...

det är ju så festligt att man säger att det går bra att vara schysst utan kollektivavtal, men hitintills har ingen visat sig ha bättre villkor vad jag sett...

uppenbarligen måste det till en diskussion om kollektivavtal för att ha schyssta villkor, trots allt

Anonym sa...

Och jag som trodde att borgare inte ville blanda ihop politik och företagande utan att det bara var vinst och konkurrens som räknades.

Unknown sa...

Hm, roligt!
När jag försökte klicka på länken till deras hemsida stod det "forbidden" och nåt error. Antingen försöker min dator skydda mig eller så vill Fredrik och Dominika helt enkelt inte ha in mig som besökare där :)

Bloggar