tisdag 29 maj 2007

Bidragsberoendet ett gissel

Det skrivs och pratas just nu om den nygamla nyheten att moderaterna får stora summor pengar av någon, några, oklart vilka. Privata donatorer gav 30 miljoner åt partiet i valrörelsen. Moderaterna avfärdar hela saken genom att säga att det inte spelar någon roll, eftersom dessa donatorer inte får något inflytande över den förda politiken. Tro vad man vill om det, men det är väl inte riktigt poängen eller problemet (förutom kanske för moderaternas medlemmar som ju borde vara de som styr partiets ställningstaganden, och då inte med köpta röster).

Moderaterna för redan en politik som människor med möjlighet att skänka bort summor i den här kalibern tjänar på. Bidragsgivarna, det kan vi nog vara säkra på, gläds förmodligen över varje skatt som sänks, varje a-kasseåtstramning som görs och varje hushållsnära tjänst som blir billigare för dem att konsumera. Och det är ju som bekant moderat politik sedan länge. Förmodligen, skriver jag, eftersom vi ju inte får veta vilka de är, moderaternas välgörare.

Jag bryr mig inte så mycket om huruvida de här människorna påverkar moderaternas politik eller inte. Däremot bryr jag mig om att det faktiskt gör en jävla skillnad för vilka möjligheter man har att bedriva en valrörelse om man har privata donationer i den här klassen. Men jag fattar att moderaterna inte vill redovisa var pengarna kommer ifrån. Svaret skulle antagligen solka ner deras arbetarimage...

6 kommentarer:

Anonym sa...

30 miljoner på 17000 personer är 1750kr per person.

Det är knappast storkapitalistsummor vi pratar om här... t.o.m. en socialbidragstagare skulle ju ha råd med denna summa!

Anonym sa...

Öh... Vah?

Så du menar att genomsnittet för bidragsgivare ger den "sannaste" bilden?

Och om det gör det, så är 1750kr väl värda pengar att ge åt något parti över huvud taget, av en socialbidragstagare?

Det är alltså inte troligare att ett ganska stort antal gett betydligt mindre i bidrag, säg 20-500kr, och att ett litet antal människor gett betydligt mer?

Detta måste vara ironi. Det MÅSTE vara ironi.

Anonym sa...

Ha ha ha, du är en sån jubelidiot! Snacka om att kasta sten i glashus! Får inte sossedjävlarna en massa miljoner som dom konfiskerar från fackligt tvångsanslutna???? Va?? Sossarna och fackförbunden beter sig som en förbannad maffia.

Din jävla nolla, ha ha ha!

Anonym sa...

Så det är dåligt att privatpersoner ger bidrag för att stötta det parti som man vill ska vinna valet?

Hur mycket värre är det då att LO skickar fackmedlemmarnas pengar till S, vare sig man som medlem stödjer S eller ej. Innan årskiftet hade du ju heller inte möjlighet att välja a-kassa utan att vara medlem i facket. Det om något har väl varit väl magstarkt.

Skänker inte V.s riksdagsmän delar av sin lön till partikassan? Har för mig att jag läst att de är så man försvarar att man tillhör Sveriges absoluta löneelit.

Om du nu vill kritisera systemet får du väl problematisera båda sidors bidragsgivare...

Elisabeth Biström sa...

Nu är jag ju varken sosse eller "sossedjävel", så jag vet inte riktigt var ni kommentatorer förväntar er att jag ska säga om det här? Det är sedan länge känt att Ung Vänster och Vänsterpartiet skulle vilja se att facket stod fristående från sossarna, så... luftskott, kanske man kan säga. Bättre lycka nästa gång!

Anonym sa...

Skilnaden mellan sossarnas fackliga inkomster och borgarnas icke redovisade inkomster är just att de borgeliga inkomsterna inte redovisas vart dom kommer från. Som fackmedlem har jag länge ifrågasatt varför mina pengar går till ett parti jag inte stödjer. Men då facket ändock har en demokratisk struktur så kan jag göra min röst hörd om vilka krav och åsikter som skall belönas med pengar från min medlemsavgift. Ibland så röstas mina förslag igenom och ibland inte. (det kallas demokratrati).

Vad gäller V-ledamöternas inbetalning av överskottet på arvoden så är det också sedan länge känt att det är så många av dom gör, vilket också ingår i att öppet redovisa vart ett partis inkomster kommer från.

Sen så är det inte så att medlemskapet i facket är en tvångsanslutning. Man kan lämna facket om man vill. Facket slutade att tvångs ansluta alla sina medlemmar till sossarna på 70-talet nån gång. Men man valde att fortsätta ge stöd åt det parti som man ansåg stod för den politik som facket skulle tjäna på.
Och NEJ man kan vara medlem i a-kassan utan att vara med i facket, på samma sätt kan man vara med i facket utan att vara med i a-kassan också.

Bloggar