torsdag 5 juli 2007

Stort misstag. Stoooort misstag!

Nu har jag gjort någonting riktigt dumt. Vet inte hur jag tänkte, men jag gjorde det i alla fall. Jag läste Moderata Ungdomsförbundets tidning "Blått".

Jag väntade mig att jag skulle bli irriterad, men tänkte någonstans att jag skulle kunna hålla lite distans till galenskaperna. Och det gick förvånansvärt bra, ända tills jag kom till näst sista sidan.

En sak har alltid fascinerat mig med MUF: are: hur de i nio fall av tio tycks sakna alla insikter om att de faktiskt borde försöka framstå som något annat än backslick-brackor. Fattar de inte att de beter sig som en parodi på sig själva när de ogenerat häver ur sig "min pappa har ett företag..."-fraser och ser ut som hej-kom-och-hjälp? Nåja, det var inte min poäng egentligen. Men jag kan konstatera att det tycks råda en akut brist på självinsikt, efter att ha läst det här numret.

Så, vad som fick mig att faktiskt bli tvungen att skriva ett blogginlägg, fast det är min födelsedag och allt, var en artikel om "väskdebatten". Alltså debatten som var het för ett par veckor sedan, som visst handlade om lyxkonsumtion exemplifierad med absurt dyra väskor. Inget jag fördjupade mig i särskilt mycket då. Men den skriver nu Jenny Kääntä om, och tar i förväntad MUF-anda ställning för lyxkonsumtion. Må så vara. Men så kommer hennes slutkläm (varning utfärdas till alla människor med sansen i behåll):
Vad du Sisela, Nina och alla ni andra konsumismmotståndare borde lägga ert krut på är istället att hata de som konsumerar utan att göra rätt för sig. Slackers som inte arbetar och ändå konsumerar, köper Gucci för a-kassan. Vem är det som betalar för dem?
What the fuck? Oh my god?! Är den här människan sann? Gucci? För a-kassa? Kan det vara sant att människor med sådana här kraftiga villfarelser är de blivande moderata kommunpolitikerna, socialborgarråden, vidriga tanke: statsministrarna? Snälla, snälla svenska folket: rösta aldrig så här snett igen! Jag kan knappt leva med att MUF är ungdomsförbund till ett regeringsparti!

9 kommentarer:

Erik Berg sa...

Galet, galet.

Såg i samma nummer av Blått att Elevorganisationen, som numera heter SECO har antagit tre nya ledord. "Entrepenörskap, kreativitet, ledarskap".

Grattis på födelsedagen!

Ali Esbati sa...

OMG! (:-o }

Håkan Eriksson sa...

Shit! Helt jävla sjukt... det är så att man bara blir helt mållös... finns det sånna personer i verkligheten? Verklighetsfrånvända borgare visste man fanns, men till den milda grad...

Ska nog inte bli någon prenumerant av Blått själv...

Björn Fridén sa...

Varje gång man öppnar den där tidningen hittar man något riktigt bissart.

Huvvaligen.

Anonym sa...

Jag fattar inte, vad är är det som är så snett med påståendet? Omöjligt är det väl knappast att konsumera på a-kassa, även om märket Gucci naturligtvis är taget för att provocera. Men argumentet kvarstår ju: är det OK att kunna konsumera (som vi faktiskt gör i stor skala i Sverige) även på a-kassa? MUF kanske inte tycker det är moraliskt riktigt, jag håller inte med(!), men det är ju fortfarande ett argument, som ni inte bemött med mer än "OMFG" osv. Eller är det jag som inte klarar av att läsa mellan raderna?

Swimsuit Issue sa...

HAA... vad får man konsumera för sin a-kassa då? Nudlar? En gucciväska i månaden sen har man 100kr kvar till 20 nudelpaket. Kom igen å hata de som konsumerar moderatprylar för sin a-kassa nu då!!!

Nisse Sandqvist sa...

Jag prenumererade på Nya Söndagsnisse Strix när det begav sig. Men den kändes lam efter ett tag. Kanske är det Blått som får mig att börja tro på humorn som vapen i kampen igen?

Missa heller inte Blått nummer 1, 2007, som listar vad ledamöterna i Muf Östergötlands distriktsstyrelse 1987 gör 20 år senare. Titlarna:
- Ekonomichef på ett fastighetsbolag.
- Ordförande i riksdagens socialförsäkringsutskott.
- Oppositionsråd i Norrköping.
- Finansminister i regeringen Reinfeldt.
- Biståndsminister i samma regering.
- Rådgivare på pr-byrån Prime PR.
- Kommunstyrelseordförande i Linköping.
- Arbetsmarknadsminister i regeringen Reinfeldt.
- Landstingsstyrelseordförande i Östergötland.
- Financial controller på ett riskkapitalbolag.

Shitt pomm-fritt, vilka frihetens players Muf är! Och vilken tur att man inte blir bitter över fyra år med Reinfeldt.

Anonym sa...

Som ett sätt att visa på vilken
framgång det är att vara engagerad
i Moderata Ungdomsförbundet,
inte minst ur karriärssynpunkt, berättar Blått även i nummer 2 vad ett gäng före detta medlemmar gör idag.

Snacka om ett duktigt gäng:

MUF-Stockholms distriktsstyrelse 1993-94.
Ordförande

Thomas Idergard (HR-chef i Prime PR-gruppen och styrelseordförande i omvärldsanalysföretaget United Minds)

Vice ordföranden
Michael Storåkers (VD och rdförande för reklamkoncernen Storåkers McCann i Sverige)
Per Lembre (europeisk marknadschef för bredbandssatsningar på Juniper Networks)

Ledamöter
Anna Kinberg Batra (riksdagsledamot och ordförande i EU-nämnden)
Kristina Alvendal (bostads- och integrationsborgarråd
i Stockholms stadshus)
Bo Becker (biträdande professor i finansiell ekonomi vid University of Chicago, USA)
Johan Hedelin (politisk sakkunnig på statsrådsberedningen)
Arion Chryssafis (kommunalråd i Solna och enhetschef på socialtjänsten i Stockholms stad)
Lo Söderlund, fd Bäckström (VD på PR-byrån Trimedia)
Fredrik Bister (Chief Financial Officer på teknikföretaget Axlon International AB)

Suppleanter
Mats Hedenström (VD på Kista Science City och ordförande i AIK Ishockey)
Joakim Larsson (ordförande i exploateringsnämden och överförmyndarnämnden i Stockholms
stad)
Niklas Zandelin (VD på IT-analys- och konsultbolaget Exido)
Johan Elfver (journalist och marknadschef på Nyhetsbolaget/Politikerbloggen)

Ordförande i MSU-kommittén
Christian Rockberger (förvaltningschef för Stockholms
stads utrednings- och statistikkontor)
Gustav Blix (riksdagsledamot i
utbildningsutskottet)

Anonym sa...

Tack för era samlade FÖRSTAMAJFIRANDET sloganerna!
Mvh.
V. Maria Ferm

http://www.fido7.net/cgi-bin/forumm.fpl?user=gay1&num=766

Bloggar